|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کاهش تنش آبیِ نظرآباد با اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان

در حالی که سیاره زمین با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و دسترسی به آب شرب به یکی از چالش‌های اصلی بشر تبدیل شده است، طرح‌های آبرسانی به شهرستان‌های استان البرز می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم منطقه و مقابله با این بحران جهانی باشد. تامین آب شرب به عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق هر انسانی، اهمیت ویژه‌ای دارد و طرح‌هایی که با هدف رفع این نیاز حیاتی اجرا می‌شوند، نقش محوری در توسعه پایدار ایفا می‌کنند.

مشکل کم‌آبی در نظرآباد نیز، یکی از چالش‌های جدی و همیشگی این شهرستان است که زندگی روزمره بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است. دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد که از جمله می‌توان به مواردی مثل خشکسالی‌ در پی کاهش بارندگی‌ها و افزایش دمای هوا در سال‌های اخیر، افزایش جمعیت، کشاورزی سنتی و آب‌بر، فرسودگی شبکه‌های آبرسانی یا برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی اشاره کرد.

همین موضوعات طی سال‌های گذشته سبب شده، نهادهای مربوط به حوزه‌ی آب توجه ویژه‌ای به تأمین آّب شرب و طرح‌های آبرسانی این محدوده معطوف کنند چرا که ممکن است با اجرای طرح‌های آبرسانی یا تغییر شرایط اقلیمی، وضعیت این شهرستان بهبود یابد.

در همین راستا، طرح آبرسانی به شهرستان نظرآباد از سد طالقان، روز ۱۵مردادماه ۱۴۰۳، با حضور مسئولان و اصحاب رسانه و مردم محلی به بهره‌برداری رسید تا بخش عمده‌ای از چالش تأمین آب شرب، مدیریت شود.

به گفته‌ی داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان البرز، با توجه به مطالعات آب شرب استان و طرح جامع آبرسانی که پس از سه سال مطالعه در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، تحت عنوان رینگ سراسری، آبرسانی از سد طالقان به شهرستان نظرآباد در دستور کار قرار گرفت.


او با بیان اینکه برای انتقال آب سد طالقان به نظرآباد ۱۶ کیلومتر شبکه اصلی به قطر ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌متر از تصفیه‌خانه شهر جدید مهستان به مخزن پنج هزار متر مکعبی آب نظرآباد احداث شده است، گفت: “هزینه انتقال آب سد طالقان به شهرستان نظرآباد، سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات ملی است و در قالب بهره برداری از این پروژه مشکل کمبود آب آشامیدنی در شهرستان نظرآباد به صورت بلندمدت رفع خواهد شد.”

نجفیان گفت که با افتتاح این پروژه سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب آب سد طالقان به شهرستان نظرآباد انتقال خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز ادامه داد: “خط انتقال آب سد طالقان به شهرستان کویری اشتهارد به طول ۴۰ کیلومتر مراحل تکمیلی خود را می‌گذراند و در آینده نزدیک نیز آب این سد به اشتهارد خواهد رسید”.

او افزود: “طرح جامع آبرسانی البرز با محور انتقال آب از دو سد کرج و طالقان در دست اجراست و  نقش موثری در کاهش بار برداشت از سفره‌های زیر زمینی استان ایفا خواهد کرد.”

برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، یکی از چالش‌های جدی بسیاری از شهرستان‌های البرز به ویژه نظرآباد است. این عمل عواقب مخربی به همراه دارد که در بلندمدت می‌تواند به اکوسیستم، اقتصاد و زندگی مردم آسیب جدی وارد کند.

نجفیان گفت: “در حال حاضر حدود ۷۰ درصد آب شرب البرز از سفره‌های آب زیر زمینی و ۳۰ درصد از آب‌های سطحی تأمین می‌شود که تلاش می‌کنیم تا سهم برداشت از سدها افزایش یابد.”

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در پایان گفت: “هدف از این طرح، تامین آب شرب پایدار و با کیفیت برای مصرف شهرستان‌های غربی استان البرز از منابع آب سطحی سد طالقان، کاهش بارگذاری روی آبخوان‌ها و مقابله با تنش‌های آبی است.”

اطلاعات فنی پروژه‌های افتتاح شده به شرح زیر است:

مشخصات طرح آب منطقه‌ای:  خط لوله به طول ۱۶ کیلومتر از تصفیه‌خانه آب شهر مهستان تا مخازن پنج هزار متر مکعبی ولیعصر و۱۰ هزار متر مکعبی سید جمال‌الدین شهر نظرآباد. جنس لوله‌ چدن داکتیل به قطر ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌متر

ظرفیت انتقال: ۲۵ میلیون متر مکعب در سال در افق طرح
جمعیت هدف: ۱۵۴ هزار نفر
تاریخ شروع: ۱۴۰۱
اعتبار هزینه شده تا کنون: ۱۷ میلیارد تومان
اعتبار مورد نیاز جهت اتمام پروژه: ۱۳۰ میلیارد تومان

مشخصات طرح آبفا: بهره‌برداری از مخزن ذخیره آب نظرآباد با ظرفیت پنج هزار متر مکعب
سال شروع: ۱۴۰۰ سال بهره‌برداری: ۱۴۰۲
اعتبار هزینه شده مخزن: ۲۶۰ میلیارد ریال
جمعیت تحت پوشش: ۳۵ هزار نفر
طول خط انتقال: ۲۷۰۰ متر، قطر لوله: ۴۰۰ میلی‌متر
جنس لوله: چدن داکتیل، ظرفیت انتقال آب: ۱۰۰لیتر بر ثانیه
هزینه خط انتقال: ۱۴۰ میلیارد ریال

کد خبر: 902
  تاریخ خبر : 1403/05/16
 عباس کیخایی
 1258
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 533
  • بازدید امروز : 25,135
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 11,548,803
  • آخرین به روزرسانی : 1403/05/24 09:00:04
  • شناسه IP شما : 3.145.151.134

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : البرز، کرج، مهرشهر، بلوار امام خمینی، رو به روی مصلی، خیابان بوستان، شرکت سهامی آب منطقه ای البرز
  • کدپستی : 3186717598
  • تلفن : 02635770000
  • فاکس : 33340270-026
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :