|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه ای البرز: پایداری منابع آبی در گرو مدیریت بهینه مصرف است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به چالش های آبی در این استان پرجمعیت اعلام کرد: پایداری منابع آبی البرز در گرو مدیریت بهینه مصرف در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعت است.

به گزارش روابط عمومی ، "داود نجفیان" در کارگاه مشارکت تعیین حدود آستانه معیارهای پایداری آب های زیر زمینی دشت هشتگرد استان البرز با بهره گیری از تجارب ایالت کالیفرنیا آمریکا گفت: اگر مدیریت مصرف در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و شرب صورت نگیرد به طور قطع در آینده مشکل کم آبی البرز و سایر مناطق کشور تشدید می شود.

وی با بیان اینکه اکنون فشار مضاعفی به دلیل برداشت های بی رویه برای صنعت ، کشاورزی و شرب روی سفره های آب زیر زمینی البرز است ، گفت: ۹۹ درصد مصارف صنایع استان از آبخوان ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: متوسط رشد جمعیت البرز به خاطر مهاجرت پذیری ، ۱۱ برابر رشد کشوری است و در زمان حاضر فقط مدیریت منابع آبی با ابزارهای های مختلف علمی و اجتماعی می تواند به عبور از تنش آبی کمک کند.

نجفیان با بیان اینکه اکنون ۸۰ درصد آب شرب البرز از سفره های زیر زمینی تامین می شود، گفت : با مرگ آبخوان ها در آینده با چالش جدی روبرو خواهیم شد که باید از هم اکنون چاره جویی کنیم .

وی ادامه داد: سالانه به واسطه مهاجرت ها بیش از ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می شود که مدیریت منابع آبی و تامین زیر ساخت ها علاج بحران و تنش آبی است.

نجفیان افزود: اکنون ۶ برابر برخی استان ها فقط در شهرستان اشتهارد استان البرز سرمایه گذاری صنعتی انجام شده که این موضوع در بخش تامین آب باید مورد توجه قرار گیرد.

تعیین سهمیه برای بخش های مختلف

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : اگر قرار است که پایداری در توسعه استان انجام شود لازمه آن این است که سهم خاصی از منابع آبی برای بخش های مختلف مانند سهم ۲۷۰ میلیون متر مکعبی برای کشاورزی برنامه ریزی کنیم؛ برای هر بخش به فراخور نیاز و اهمیت باید تعیین سهمیه آبی داشت .

وی یادآور شد: به طور مثال بخش کشاورزی که در تامین غذا اثر گذار است باید سهمیه خاص خود داشته باشد و به طور کلی از هدر رفت آب جلوگیری شود.

نجفیان تاکید کرد: دستگاه های اجرایی استان البرز نیز به فراخور ظرفیت و مسوولیت خود باید در بحث مدیریت منابع از جمله آب بیش از پیش همکاری کنند تا در آینده با مشکل کمتری مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : بحث توسعه باید متناسب با ظرفیت ها به ویژه در بخش منابع آبی دنبال شود و از دانش و بهره وری غفلت نکنیم.

وی با اشاره به طرح تقویت سفره های زیر زمینی در دشت هشتگرد استان البرز با بهره گیری از مطالعه یک طرح علمی برگرفته از تجارب کالیفرنیا گفت: باید مسیرها و راهکارهای مختلف را برای مدیریت آب در شرایط کنونی کشور دنبال کنیم و بهترین گزینه ها انتخاب شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی ر دانشگاه های کشور بیان کرد: باید از این ظرفیت ها برای بهبود شرایط آبی کشور و البرز بهره گرفت؛براین اساس استان البرز نیز وارد مرحله فعالیت پژوهشی در زمینه راههای نجات سفره های زیر زمینی با کمک مراکز علمی کشور برآمده است.

پیاده سازی الگوی مناسب برای مدیریت منابع آبی کشور

دکتر حامد کتابچی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: طرح پژوهشی برای تعادل بخشی آب های زیر زمینی کشور دردست اقدام داریم که دشت هشتگرد به عنوان الگو انتخاب شده و در حال انجام است.

وی بیان کرد: بر اساس تجارب بین المللی این کار را انجام داده ایم و برهمین اساس کارگاه تخصصی برای تعیین حدود آستانه شاخص های پایداری آب های زیر هشتگرد تشکیل شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در این نشست ۲ بخش شامل اهداف ، روش شناسی ، اهم اقدامات و نتایج کسب شده و تجارب مدیریت پایدار منابع آب زیر زمینی کالیفرنیا و رویکردهای های محلی برای تعیین حدود آستانه منابع آبی در دست بررسی قرار گرفت .

کتابچی گفت : درکارگاه امروز به اولویت بندی بر اساس نظرات کارشناسان پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح اهدافی بر اساس بررسی مستندات و تجربیات قانون مدیریت پایدار منابع آب زیر زمینی کالیفرنیا در راستای منابع آب پایداردنبال کرده است، اظهار کرد: تا کنون این طرح موفقیت ها و شکست هایی داشته است.

وی ‌گفت: بررسی آثار پیاده سازی این طرح بر روی منابع آبی کشور برای احیاء و تعادل بخشی ادامه دارد و درصدد ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت منابع آبی استان البرز و کشور هستیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد : برای انجام این کار ما اهداف و برنامه های مختلفی را تعریف کرده ایم تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم .

وی تاکید کرد: برنامه های متعددی در چارچوپ برنامه تعادل بخشی کالیفرنیا و سازمان های بین المللی و علمی برای پیشبرد طرح مطالعاتی منابع آبی کشور در دست بررسی و اجرا قرار گرفته است.

کتابچی یاد آور شد: الگوهای علمی و شاخص ویژه برای این طرح در نظر گرفته شده و طی چند مرحله پیش خواهد رفت تا الگوی مناسبی بتوان برای کشور پیاده سازی کرد.

وی بیان کرد : طرح پژوهشی دشت هشتگرد از حدود یک ماه پیش آغاز شده است 

کد خبر: 815
  تاریخ خبر : 1402/11/04
 عباس کیخایی
 791
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 533
  • بازدید امروز : 13,481
  • بازدید دیروز : 30,335
  • کل بازدید : 8,277,953
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 11:17:06
  • شناسه IP شما : 18.117.81.240

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : البرز، کرج، مهرشهر، بلوار امام خمینی، رو به روی مصلی، خیابان بوستان، شرکت سهامی آب منطقه ای البرز
  • کدپستی : 3186717598
  • تلفن : 02635770000
  • فاکس : 33340270-026
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :