|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان البرز

در بیست و سومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که به ریاست وزیر محترم نیرو و با حضور استاندار البرز، معاون امور عمرانی استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، اعضای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ،رؤسا و نمایندگان محترم دستگاه های اجرایی و نظارتی استان، برنامه سازگاری با کم آبی استان البرز به تصویب رسید.کلیات این برنامه پیش از این در شصت و دومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ چهارم بهمن ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفته و تصویب گردیده بود. هدف از تدوین و تصویب این برنامه که به همت و پیگیری های دبیرخانه برنامه سازگاری با کم آبی مستقر در شرکت آب منطقه ای البرز و همکاری ۳۱ دستگاه اجرایی و نظارتی استان و با برگزاری بیش از ۱۴۰جلسه مدیریتی و کارشناسی تدوین گردیده است، صرفه جویی 135/5 میلیون مترمکعبی آب در استان می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای البرز، در ابتدای جلسه خلاصه و توضیحاتی پیرامون این برنامه توسط مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز برای اعضای کارگروه ارایه شد.مهندس نجفیان با تشکر از وزیر محترم نیرو،خانم دکتر زهرایی و اعضای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که نهایی سازی برنامه سازگاری با کم آبی در استان البرز با کمک و همراهی آنان میسر شده است؛ گفت :این برنامه در سطح استانی با تلاش همت و مشارکت ۳۱ دستگاه تهیه شده است و دستگاه های متعددی با هم کار کردند و جلسات مختلفی برگزار شد که در اینجا از همه دستگاه های همکار در این زمینه بخصوص دکتر شهبازی استاندار محترم البرز و دکتر درویش پور معاون محترم عمرانی استانداری تشکر و قدر دانی می نمایم. وی در ادامه سیمای آب استان و وضعیت جمعیتی استان را ارائه داد و تراکم جمعیت و بارگذاری های سنگینی که بر منابع آب استان انجام شده است را یکی از چالش‌های مهم مدیریت آب در این استان دانست.به گفته وی سالانه در کل دشت‌های استان ۵۶ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم که کسری تجمعی مخزن تا کنون  ۱۴۲۱ میلیون متر مکعب می باشد. در ادامه گزارشی از منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف مانند شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت ارائه داد . عدم پایداری منابع آب استان که ۸۰ درصد آب شرب استان از آبخوان‌هایی که خود وضعیت ناپایداری دارند و در دشت های ممنوعه - بحرانی واقع شده‌اند تأمین می‌شود و این امر چشم انداز تأمین آب شرب را در سال های آتی نامطمئن می نماید و لذا اجرای دقیق و مجدانه برنامه سازگاری با کم آبی در این استان بسیار ضروری تر از سایر استانهاست . 
به گفته مهندس نجفیان
با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم آبی استان البرز، در پایان برنامه هفتم توسعه ۱۳۵.۵ میلیون مترمکعب در برداشت آب از منابع زیرزمینی استان صرفه‌جویی خواهد شد که از این میزان ۱۱۱.۳ میلیون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد. همچنین طبق برنامه سازگاری با کم آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری‌های استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتیب به میزان ۱۲، ۵.۶ و  ۶.۵ میلیون مترمکعب شدند. طی این برنامه ۶۱.۴ میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف آب از طریق تصفیه فاضلاب، استفاده مجدد از پساب و جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب شهری انجام خواهد شد.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز در پایان پیشنهاداتی هم ارائه داد که توجه به ملاحظات معیشتی و اجتماعی در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز ، ساماندهی به آب فروشی و قانونمند کردن آن در استان و پیگیری طرح ساماندهی رودخانه کرج و شاهرود  از جمله این پیشنهادات بود.
 دکتر اردکانیان وزیر نیرو در سخنانی از توضیحات کامل و دقیق مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز و برنامه‌ منسجم استان تشکر نمود و این برنامه را یکی از دقیق‌ترین و بهترین برنامه های سازگاری با کم آبی ارایه شده توسط استانها دانست و ابراز امیدواری نمود با تصویب و اجرایی شدن برنامه بتوانیم به پایداری منابع آب استان البرز کمک نماییم.به گفته وزیر نیرو  استان البرز به لحاظ همسایگی و همجواری با تهران  و درجه بالای پیوستگی با پایتخت و مشکلات از آن واجد شرایط خاص و توجه ویژه بوده و مسائل البرز از تهران غیر قابل تفکیک می باشد.وی  گفت برای برنامه سازگاری با کم آبی یک ساز و کار پایش نیز در نظر گرفته شده تا اجرای دقیق این برنامه رصد شود .

دکتر شهبازی استاندار البرز نیز در سخنانی از وزیر نیرو و برنامه‌ها و سیاستگذاری های بسیار دقیق و منسجم این وزارتخانه و بخصوص پویش #هر هفته الف-ب- ایران، که نتایج بسیار درخشانی در سطح کشور داشته است قدر دانی نمود.به گفته استاندار البرز برنامه ها و ریل گذاری های خوب وزارت نیرو در این دوره نشان می دهد که برنامه ها مقطعی و محدود به دولت کنونی نیست بلکه بر اساس چشم‌انداز دقیق و بلند مدت تهیه و تدوین شده اند.وی همچنین از حسن نظر و توجه وزیر محترم نیرو به استان البرز و مسائل این استان تشکر کرد و از شرکت آب منطقه ای البرز و شخص مدیر عامل این شرکت که عمده زحمات و پیگیری ها و هماهنگی ها برنامه را بر عهده داشتند قدر دانی نمود. به گفته وی این برنامه محصول یک کار کارشناسی جدی بوده است و بیش از ۱۴۰ جلسه کارشناسی و 4500 نفر ساعت در تدوین و آماده سازی این برنامه مشارکت داشته اند. به گفته استاندار البرز، ما مجبوریم به واسطه شرایط خاص استان و آسیب دیدگی آبخوان‌ها و مهاجر پذیری و افزایش جمعیت، برنامه‌های سازگاری را به‌دقت اجرایی نماییم و خوشبختانه برای پیشبرد برنامه سازگاری با کم آبی و اجرای آن همدلی و هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی در استان وجود دارد. به گفته وی گرچه این استان یکی از پرتراکم‌ترین استان های کشور است و سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش جمعیت دارد، اما زیرساخت‌های استان همانند جمعیت استان پیشرفت نمی کند و بسیار ضعیف می‌باشند که در بخش آب نیز این مسئله وجود دارد و باید در این زمینه تدابیر اساسی بیاندیشیم.

در پایان دکتر اردکانیان وزیر نیرو پس از جمع‌بندی مباحث جلسه،ضمن تشکر مجدد از تمامی دستگاه‌ها،مدیران و کارشناسانی که در تهیه و نهایی سازی برنامه همکاری داشتند،بخصوص استانداری البرز و شخص استاندار و شرکت آب منطقه ای البرز بخصوص مدیر عامل شرکت و معاونت برنامه ریزی،تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان البرز را اعلام نمود.

کد خبر: 494
  تاریخ خبر : 1399/12/09
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/12/11
 عباس کیخایی
 4624
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 533
  • بازدید امروز : 18,347
  • بازدید دیروز : 27,588
  • کل بازدید : 8,148,570
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:27:54
  • شناسه IP شما : 18.218.38.125

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : البرز، کرج، مهرشهر، بلوار امام خمینی، رو به روی مصلی، خیابان بوستان، شرکت سهامی آب منطقه ای البرز
  • کدپستی : 3186717598
  • تلفن : 02635770000
  • فاکس : 33340270-026
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :