مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان البرز،ضمن خوشامد گویی به مدعوین و همچنین تشکر از جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش استان بخاطر همراهی در این طرحها،با اشاره به اهداف طولانی مدت و تاثیرگذار این طرح ها، گفت: در استان البرز حساسیت خوبی نسبت مسائل محیط زیست خصوصا آب ایجاد شده است و مردم دغدغه موضوعات این چنینی را دارند. هدف اصلی طرح ملی داناب نیز ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به موضوع مصرف بهینه آب بود که خوشبختانه این حساسیت در البرز به خوبی احساس میشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان البرز در ادامه گفت: همچنین سال گذشته برنامه سازگاری با کم آبی در البرز همسو با سایر استانهای کشور که توسط یک کارگروه ملی مدیریت میشود، با حضور ۳۲ دستگاه اجرایی متولی بخش آب تدوین شد. در سند این برنامه، وظایف و راهکارهای تاثیرگذاری تمام دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه آب به صورت کمی مشخص شده است. سرآمد و هدف اصلی این برنامه نیز ایجاد حساسیت بین مردم در موضوع مصرف بهینه و صحیح آب و گسترش سواد آبی است. مجری این طرح جامع نیز استاندار محترم خواهد بود.مهندس نجفیان با بیان اینکه در طرح سازگاری با کم آبی، محدودیتهای استان البرز در زمینه منابع آب شناسایی و اعلام شده است، عنوان کرد: اکنون به جایی رسیدهایم که حداکثر پتانسیلها و ظرفیتهای منطقه را مصرف کردهایم و باید فکری برای منابع آبی بکنیم که بیش از ظرفیتشان از آنها بهره برداری میشود. برای برداشتن این بار از روی منابع محدود استان، مشارکت و همکاری همه مردم و تمام دستگاههای اجرایی، لازم است زیرا در حال حاضر عملا هیچ پتانسیل جدیدی برای افزایش کمی منابع آبی نداریم و باید روی باورسازی و اصلاح شیوه مصرف تمرکز کنیم.
در ادامه مراسم دکتر کرمی، معاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه اهداف طرح داناب باید ادامه دار باشند، گفت: شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه باعث شد که ناخواسته بخشی از مسیر آموزش و اجرای این طرح تغییر کند و به صورت مجازی و از راه دور پیگیری شود.وی افزود نگاه و تلقی در مراقبت از آب، یک اصل در فرهنگ سازی است. فرهنگی که از رفتار مستمر و برخورد ما با منابع طبیعی برگرفته میشود. منابع آبی محدوداند و نگهداشت این منابع خدادادی یک اصل مهم و حیاتی است. در این طرح تلاش میشود دانش آموزان به عنوان یک سفیر در جامعه معرفی شوند و به گسترش فرهنگ حفظ منابع طبیعی کمک کنند.وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری قشر دانش آموز بر جامعه، افزود: دانش آموزان باید علاوه بر فرهنگ سازی در جامعه پیرامون خود، روی مسائل علمی و تحقیقاتی حوزه حفظ و نگهداشت منابع آب نیز فعالیت داشته باشند و پژوهشهای خود را در قالب ایدهها و اختراعات مختلف هرچند کوچک و ابتدایی، به جامعه و مجریان این طرح ارائه دهند.در انتهای مراسم اختتامیه ضمن معرفی برترینهای این طرح به نمایندگی از آنان از چند نفر از دانش آموزان فعال در این طرح و چند تن از رابطین داناب در شهرستانهای البرز تجلیل به عمل آمد.و بدینسان قطار طرح داناب و طرح گسترش سواد آبی در استان البرز در سال تحصیلی1398-1399 به ایستگاه پایانی خود رسید