|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

خبری امیدوار کننده برای رودخانه کرج

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای البرز مدتی است که بحث انتقال تونلی آب از سد کرج به تهران دوباره نگرانی‌هایی را در میان فعالین محیط زیست و شهروندان البرزی برانگیخته و رسانه‌های استان به نمایندگی از افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی وزارت نیرو در خصوص این طرح شده‌اند. حالا آب منطقه‌ای البرز به عنوان زیر مجموعه وزارت نیرو خبری را اعلام کرده که می‌تواند امیدوار کننده باشد و نگرانی‌ها در خصوص ادامه حیات رودخانه کرج پس از آغاز به کار تونل را رفع کند. داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در خصوص تبعات زیست محیطی انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل ۳۰ کیلومتری که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: با توجه به برنامه تدوین شده وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌ای تهران طرح، تونل انتقال آب از سال ۸۱ شروع و در سال ۹۱ به اتمام رسیده و همچنین تصفیه خانه شماره شش نیز از سال ۸۴ شروع و در سال جاری به اتمام رسیده است.

انتقال بیش از دو مترمکعب در ثانیه از طریق تونل امکان پذیر نیست

نجفیان توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی که شرکت آب منطقه‌ای  تهران انجام داده است با توجه به اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از  تخصیص مصوب ابلاغ شده تهران از سد کرج به میزان حدود ۲۶۰ میلیون متر مکعب از طریق رودخانه کرج و ایستگاه بیلقان برای تامین آب مورد هدف تصفیه خانه‌های شماره یک و دو تهران منتقل می‌شود مقرر است حدود دو متر مکعب در ثانیه از  تخصیص باقیمانده آب شرب تهران از سد کرج از طریق تونل تازه افتتاح شده به تصفیه خانه شماره شش منتقل گردد.

وی ادامه داد: با توجه به سقف تخصیص آب تهران از آب سطحی سد کرج، عملاً برداشت بیش از دو متر مکعب در ثانیه برای انتقال از تونل کرج به تهران با الزام تداوم بهره برداری تصفیه خانه‌های قدیمی  یک و دو تهران با انتقال آب از جریان رودخانه کرج  امکان پذیر نیست و عملاً تامین آب تصفیه خانه‌های شماره یک و دو تهران از مسیر قبلی رودخانه منتقل خواهد شد.

هیچگونه تبعات زیست محیطی متوجه رودخانه کرج نیست/میزان انتقال آب از تونل را لحظه به لحظه پایش خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود  ۲۶۰ میلیون مترمکعب نیاز تصفیه خانه‌های مذکور است، با لحاظ نیازهای زیست محیطی و حقابه‌های پایین دست سد  با در نظر گرفتن تداوم تامین آب شرب تصفیه خانه‌های مذکور از مسیر قبلی همیشه بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال در رودخانه کرج از پایین دست سد تا ایستگاه بیلقان آب جاری خواهد شد و با این فرض عملاً هیچگونه تبعات زیست محیطی بر رودخانه کرج متصور نیست.

نجفیان افزود: لازم به توضیح است که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است پایش و کنترل آنلاین میزان برداشت آب از طریق تونل به طور مستمر توسط شرکت آب منطقه‌ای استان البرز انجام گیرد.

خبر خوش دیگر آب منطقه‌ای برای البرزی‌ها

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع افزایش سهم البرز از آب سدهای کرج و طالقان هم اشاره و اعلام کرد: در این خصوص خبر خوشی که برای  هم استانی‌های خودم دارم این است که با توجه به مشکلاتی که در تامین آب شرب استان البرز در سال‌های قبل وجود داشت به منظور بهبود کمی و کیفی منابع آب شرب استان و با توجه به پایین بودن سهم تخصیص آب شرب استان از منابع سطحی سدهای استان با دستور وزیر محترم نیرو و پیگیری استان و طرح نتایج مطالعات انجام شده استان در کمیسیون تخصیص وزارت نیرو خوشبختانه به حول قوه اللهی افزایش تخصیص آب شرب استان البرز از منابع سطحی سدهای کرج و طالقان که آرزوی دیرینه مردم شریف استان بود همزمان با افتتاح طرح انتقال آب تهران به دو برابر میزان قبلی  از طرف وزارت نیرو ابلاغ گردید.

نجفیان افزود: به این معنی که میزان تخصیص آب شرب از منابع سطحی مطمئن و با کیفیت سدهای استان از ۵۵ میلیون متر مکعب در سال  به ۱۱۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافته است و ابلاغ رسمی آن به شرکت آب منطقه‌ای انجام گرفته است. انشاالله با این اتفاق مبارک و با اجرای زیر ساخت‌های لازم و استفاده از میزان آب تخصیص جدید ابلاغی،کیفیت و کمیت و اطمینان پذیری آب استان بهبود خواهد یافت.

محیط زیست: اظهارات مدیرعامل آب منطقه‌ای می‌تواند امیدوار کننده باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز هم در خصوص اینکه طبق اعلام آب منطقه‌ای البرز «انتقال بیش از دو مترمکعب در ثانیه از تونل انتقال آب کرج-تهران امکان‌پذیر نیست و در این شرایط عملاً هیچگونه تبعات زیست محیطی بر رودخانه کرج متصور نیست»، گفت: این اظهارات می‌تواند امیدوار کننده باشد.

فردین حکیمی گفت: با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲۵ قانون هوای پاک مسئولیت انجام مطالعات برای تعیین حقابه زیست محیطی رودخانه بر عهده سازمان محیط زیست و تخصیص آن بر عهده وزارت نیرو است، لذا مطالعات تعیین حقابه زیست محیطی توسط محیط زیست استان و از طریق دانشگاه پردیس کشاورزی کرج انجام و نتایج مطالعات جهت تخصیص لازم به آب منطقه‌ای استان و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد.

حکیمی افزود: قطعا با پیگیری لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تلاش خواهد شد میزان تخصیص حقابه زیست محیطی، در کارگروه مشترک با وزارت نیرو به حدی باشد که به حیات طبیعی آن آسیب نرسد.

حکیمی با اشاره به افتتاح تصفیه خانه ششم در تهران و انتقال آب از طریق تونل که موجب نگرانی‌های شهروندان و دوستداران محیط زیست شد، اظهار کردبر اساس بررسی‌ها و اظهارات مدیر عامل محترم آب منطقه‌ای استان، پس از افتتاح تصفیه خانه ششم تهران مقرر گردیده صرفاً دو متر مکعب در ثانیه آب از طریق تونل انتقال آب به تصفیه خانه ششم تهران منتقل و مابقی آن از طریق جریان طبیعی رودخانه و از محل قبلی یعنی آبگیر بیلقان منتقل شود که خبر امیدوار کننده‌ای بود و با تحقق آن و نظارت ویژه بر عملکرد زیست محیطی واحدهای خدماتی - پذیرایی، مشکل تخصیص حقابه زیست محیطی مرتفع خواهد شد. (ایسنا)

کد خبر: 461
  تاریخ خبر : 1399/08/12
 عباس کیخایی
 2226
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 533
  • بازدید امروز : 23,715
  • بازدید دیروز : 23,805
  • کل بازدید : 8,100,654
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:27:54
  • شناسه IP شما : 3.135.202.224

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : البرز، کرج، مهرشهر، بلوار امام خمینی، رو به روی مصلی، خیابان بوستان، شرکت سهامی آب منطقه ای البرز
  • کدپستی : 3186717598
  • تلفن : 02635770000
  • فاکس : 33340270-026
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :