
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای البرز، در این برنامه، دیوارهای بیرونی مدرسه با همراهی دانشآموزان رنگآمیزی شد و طرحهایی با محوریت آب، طبیعت و صرفهجویی در مصرف آب شکل گرفت؛ تجربهای که تلاش داشت مفهوم حفاظت از منابع آب را از مسیر مشارکت، خلاقیت و گفتوگو به ذهن مخاطبان منتقل کند.
محمدرضا اصلانی؛ سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقهای البرز، در حاشیه این برنامه با اشاره به رویکرد آموزشی پویش «نجات قطرهها» گفت: "در این پویش تلاش میشود اطلاعات کارشناسی شرکت آب منطقهای البرز در اختیار برگزارکنندگان قرار گیرد تا وضعیت آبخوانها و منابع آب زیرزمینی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان ترسیم شود."
به گفته او، هدف این است که بچهها بدانند هر قطره آبی که هدر میرود، به معنای کاهش عمر آبخوانها و تضعیف پایداری منابع آب برای آینده است.
اصلانی با تأکید بر اهمیت آبهای زیرزمینی افزود: "کاهش میزان بارشها نسبت به سالهای گذشته فشار مضاعفی بر منابع زیرزمینی وارد کرده و همین موضوع، ضرورت مدیریت مصرف و صرفهجویی را بیش از پیش برجسته میکند."
او معتقد است اگر این مفاهیم از سنین پایین به درستی منتقل شود، میتواند در شکلگیری نگاه مسئولانهتر نسل آینده نسبت به آب مؤثر باشد.
نسترن کیوانپور؛ مدیر اجرایی پویش «نجات قطرهها»، نیز با اشاره به ماهیت تدریجی تغییر نگرشها گفت: "تغییر عقاید معمولاً فرآیندی زمانبر است و این موضوع نه غیرعقلانی است و نه غیرطبیعی. برخی باورها در طول یک عمر شکل گرفتهاند و نمیتوان انتظار داشت در یک جلسه گفتوگو تغییر کنند."
او افزود: " حتی سوقدادن افراد به تغییر در رفتارهای روزمرهشان نیز فرآیندی زمانبَر است؛ چهبسا بسیاری بدانند چه کاری درست است، اما اجرای آن را دشوار بیابند. این وضعیت، واقعیتی آشنا در تجربههای انسانی است و بهویژه در مسیر ترک عادتهای نادرست، بارها خود را نشان میدهد".
به گفته کیوانپور، پویش «نجات قطرهها» با همین نگاه شکل گرفته است؛ نگاهی که آموزش، گفتوگو و تجربه را در کنار هم قرار میدهد تا بهتدریج بر ذهنیت کودکان و نوجوانان نسبت به محیطزیست و منابع طبیعی اثر بگذارد.
این پویش به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر و با همکاری تنگاتنگ شرکت آب منطقهای البرز و شرکت رنگ نیپون برگزار میشود و مخاطب اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند؛ گروهی که از طریق کارگاههای آموزشی، گفتوگوهای تعاملی و فعالیتهای مشارکتی(نقاشی دیواری و مسابقه)، با مفاهیم مرتبط با آب، محیطزیست و مسئولیتپذیری اجتماعی آشنا میشوند.
رویداد مدرسه کمالی دهقان ۲ برای 34 دانشآموز دختر نیز تلاشی بود برای اینکه آموزش صرفهجویی در مصرف آب، نه فقط در قالب توصیه، بلکه در تجربهای ملموس و جمعی برای دانشآموزان معنا پیدا کند.